فیبر نوری - 09158691820

تاریخچه شبکه فیبرنوری :
1870، انجام اولین آزمـایش مشـهــور در زمـینه انتـقـال هدایت شده نور توسـط جان تیندال
1880، ثبت نظریه لوله‌کشی نور توسط ویلیام وایلینگ .
1880، ابـداع سـیسـتم انتقال صوت نوری به نام فوتوفن توسط الکسـاندر گراهام بل .

در سال 1970 ، دانشمندان کورنینگ دکتر رابرت مورر ، دکتر پیتر شولتز ، و دکتر دونالد کک شیشه های نوری بسیار خالص که به طورموثر سیگنال های نوری درمسافت های طولانی منتقل میکرد را اختراع کردند. این وسیله حیرت انگیز که نازک تر از یک تار موی انسان است، انقلابی در ارتباطات جهانی بوجود آورد.

فیبر نوری از تمام محیط های انتقال شناخته شده دارای پهنای باند وسیعتر و افت کمتری می باشد این دو مزیت دوعامل عمده در ارزیابی سیستمهای مخابراتی بشمار می رود فیبر نوری که تا چند سال پیش (سال 1980 ) صرفاً جنبهآزمایشگاهی داشت امروز نه تنها به مرحله تولید و ساخت رسیده بلکه تا پایان سال 1985 در حدود 1.5 میلیون کیلومترکابل نوری در سراسر گیتی نصب شده است. کابل های نوری مانند کابلهای مسی می توانند بصورت هوائی ، کانالی ، خاکی ویا در زیر دریاها نصب شوند ولی بعلت محدودیت هایی که در موقع نصب و یا ساخت کابل بوجود می آید طول کابل نیزمحدود خواهد بود. معمولاً طول کابل نوری بر حسب کاربرد آن بین چند صد متر تا چند کیلومتر متفاوت می باشد ، طول های کوتاهتر برای موقعی که کابل در کانال کشیده می شود و کابل های با طول بلندتر بصورت هوائی و خاکی قابل نصب است برای خطوط انتقال بلندتر از طول کابل نوری ، قطعات کابل و فیبر نوری به یکدیگر پیوند زده می شود.

برای اولین بار در آمریکا در سال 1983 یعنی بین دو شهر واشنگتن و نیویورک بطول 400km فیبر نوری بعنوان محیط انتقال بکار گرفته شد و در تابستان سال 1984 مورد بهره برداری قرار گرفت. در ایران نیز اولین بار در سال 1367 بین 1310nm 0.36 در طول موج db/km 45 با همکاری شرکت زیمنس آلمانی و با افت km تهران و کرج فیبر تک مدی بطول به صورت کانالی کشیده شد. فیبر نوری در زمینه زیردریایی نیز جاذبه زیادی از خود نشان داده است بطوریکه در سال 1988 دو قاره اروپا و آمریکا از طریق کابل نوری زیر دریائی بهم مربوط گردیده اند با این اقدام بار ترافیکی ماهواره ها نیز کاهش خواهد یافت مشاهدات روزانه نشان می دهد که ارتباطات همواره در حال توسعه بوده و بخصوص در سال های اخیر تکامل بیشتری یافته و صحنه رقابتی برای کسانیکه دست اندر کار تهیه تسهیلات جدیدی از قبیل سیستم سوئیچینگ و تکنیک های مدرن انتقال و محیط انتقال در زمینه مخابراتی می باشند گشته است. در حقیقت نوع سرویس های جدیدی که ابداع گردیده استفاده صحیح از ISDN پهنای باند مفید و نیز ساختمان شبکه ها که بتدریج پیچیده تر و به فرم دیجیتال تغییر یافته و در دراز مدت بصورت در خواهد آمد ، موجب گشته که محیط های انتقال مورد مطالعه و (Inte grated . Service Digital . Network) بررسی بیشتر قرار گیرد که یکی از نتایج این مطالعه در زمینه های محیط های انتقال فیبر نوری می باشد. شاید با جرأت بتوان گفت که بشر قرن بیست و یکم را که قرن کامپیوتر و مخابرات دانسته اند ، سیستمهای مخابرات نوری را بعنوان زیر بنای اصلی شبکه های مخابراتی جهانی خود تدارک دیده است.